COMUNICAT

06.11.2017

 

 

 

Biroul de informare publică şi relaţii cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Vrancea este împuternicit aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele:

La data de 02.11.2017, procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Vrancea au solicitat Tribunalul Vrancea, luarea măsurii arestării preventive faţă de primarul unei comune, cercetat pentru săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, fals în declaraţii, abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit și fals intelectualambele în formă continuată;

Cererea a fost admisă, judecătorul de drepturi şi libertăţi de la Tribunalul Vrancea – Secţia penală dispunând arestarea preventivă a inculpatului,  pe o durata de 30 de zile, începând cu data de 02.11.2017.

   Din probatoriul administrat în cauză, până la acest moment al urmăririi penale, a rezultat faptul , la data de 23.06.2017, o echipă mixtă formată din reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Vrancea, ai Gărzii Forestiere şi ITM Vrancea au efectuat  un control în zona de exploatare a masei lemnoase aparţinând Ocolului Silvic Soveja. Cu această ocazie, inspectorii ITM Vrancea au identificat, un număr de 5 persoane care lucrau  fără forme  legale la o societate comercială care are ca obiect de activitate principal exploatarea şi comercializarea materialului lemnos în formă brută.

Primarul comunei era administrator de fapt al societății comerciale, administratorul de drept al acestei societăţi comerciale fiind concubina sa, și ea inculpată. Acesta s-a prezentat, la data de 29.06.2017, la sediul ITM Vrancea, ocazie cu care a declarat în fals faptul cele 5 persoane, descoperite la data controlului, ar fi lucrat fără forme legale la primăria comunei şi nu la societatea comerciala aflată în discuție, asumându-şi în totalitate, în numele autorităţii administrativ teritoriale menţionate anterior, consecinţele nerespectării dispoziţiilor legale privind  munca. Conduita inculpatei a avut drept consecinţă faptul societatea comercială nu a mai fost sancţionată contravenţional, răspunderea legală fiind transferată în sarcina Unităţii Administrativ Teritoriale a comunei, căreia i s-a aplicat o amendă de 40.000 lei.

Acţionând în acest fel, inculpatul şi-a exercitat în mod abuziv atribuţia de reprezentare a Unităţii Administrativ Teritoriale a comunei, încălcând astfel prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 651/2001. Potrivit acestei dispoziţii legale, ,,primarul  asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, ale prevederilor constituţiei, precum şi punerea în aplicare a legilor, a decretelor preşedintelui României, a hotărârilor şi ordonanţei Guvernului, a hotărârilor Consiliului Local, dispune măsurile necesare şi acordă sprijin pentru aplicarea ordinelor şi instrucţiunilor cu caracter normativ ale miniştrilor, ale celorlalţi conducătoriai  autorităţilor, administraţiei publice centrale, ale prefectului, precum şi a hotărârilor Consiliului Judeţean în condiţiile legii”.

   Faptele inculpatului au produs o vătămare drepturilor şi intereselor legitime ale primăriei,  care are garantat prin lege dreptul de a nu fi trasă la răspundere  contravenţională pentru o faptă pe care nu a săvârşit-o,  şi, totodată, au produs un folos necuvenit pentru o societate comercială, în cuantum de 40.000 lei,  echivalentul amenzii care a fost aplicată primăriei

În urma efectuării, la data de 01.11.2017, a percheziţiei la sediul primăriei s-a constatat inculpaţii, primar, respectiv, viceprimar ai comunei, şi-au încălcat atribuţiunile de serviciu, stabilite prin art.17 şi respectiv 19 şi 21 din OG 55/2002,  întocmind şi semnând în fals documente prin care atestă prestarea muncii în folosul comunităţii, de către un număr de opt persoane, acte pe care le-au comunicat Judecătoriei Panciu, însă în realitate niciuna dintre aceste persoane nu a executat obligaţia, deşi, conform art. 21 din OG 55/2002, în cazul în care contravenientul, cu rea voinţă, nu se prezintă la primar pentru luarea în evidenţă şi executarea sancţiunii contravenţionale, la sesizarea primarului sauunităţii de poliţiejudecătoria  poate înlocui această sancţiune cu sancţiunea amenzii.

Cercetările continuă în vederea lămuririi tuturor împrejurărilor cauzei şi stabilirii răspunderii penale.

Facem precizarea începerea urmăririi penale şi punerea în mişcare a acţiunii penale sunt etape ale procesului penal reglementate de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activităţi care nu pot, în nicio situaţie, înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.